Vänskap - Vad är de egentligen?

Vad är vänskap egentligen? Är det att man ska träffas, kunna prata med varandra om allt och finnas till för en alltid? Helt ärligt talat så vet jag faktiskt inte och det tror jag inte att jag är helt ensam om. Det är precis som med kärlek, där många undrar vad det egentligen är eftersom dem egentligen inte vet men tror sig veta. Ibland undrar jag vilka av mina vänner som verkligen finns där för mig, när det verkligen är kris och jag verkligen behöver dem? Hur många av ens vänner ställer verkligen upp i vilket fall som helst? Vilka vänner kommer att svika och till sist försvinna? Vilka kommer att stanna kvar i alla lägen, i ur och skur? Framförallt, vet någons ens vad vänskap är? Vänskap är nog någonting som många har svårt för att förklara om någon okänd person skulle komma fram till en och fråga vad det egentligen är. Hur många skulle kunna ge en bra förklaring på vad det är? Själv så tror jag inte att det är många som kan det. Jag sökte på internet efter "vad är vänskap?" och fick fram att det är när man tar personer i sin omgivning för den som dem är och att man är ärlig. Att man inte bryr sig om hur personen ser ut, utan att insidan är det viktigaste. Det stod även att det handlar om känslor och tankar, att man måste dela med sig av det till andra för att kunna vara personens vän och att man ska kunna hjälpa varandra. Hur många av er skulle ärligt talat kunna förklara det på ett sådant sätt? Inte många tror jag. Men om man i stället skulle fråga vad vänskap handlar om hade nog många kunnat säga detta som jag hittat, tror jag i alla fall. I en vänskap är det också så att det är inte bara en person som ska höra av sig, utan även den andra personen just för att vänskapen ska hålla. Det är pecis som i ett förhållande, båda parterna måste ju höra av sig för att det ska fungera annars går det inte. Man ska, i ur och skur, kunna stötta varandra och finnas för varandra vad det än gäller. Om det så är kris eller en liten grej, så är det viktigt att kunna göra det. Men är det viktigt med många vänner då? Nej, det tycker inte jag eftersom att det är inte det viktigaste här i livet. Det är okej att bara några få vänner. Det är inget måste med att ha många vänner och vara populär som det är i high school filmer/serier.´Det är inte alls vad vänskap handlar om, att vara populär och ha många vänner. Det är faktiskt bättre att ha några få vänner än för många vänner, inte sant? "Bättre att ha en fågel i handen än tio stycken ute i skogen" som man brukar säga. Vissa dagar kan jag själv, känna mig väldigt bortglömd & försvunnen ur en väns hand! De känns som att de bara passar, när de passar dem! Tyvärr!!
2013-04-07 @ 20:20:10 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



/>